Powoli rośnie popyt na kursy profesjonalnego przemawiania

Szkoły mówców

Umiejętności wypowiadania się i przekazywania myśli najlepiej zacząć się uczyć u profesjonalistów. A potem cierpliwie ćwiczyć zgodnie z ich radami

Jak wśród wielu szkół oraz agencji, które oferują szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznać te, które są w stanie nam rzeczywiście pomóc ?

Po pierwsze, jeśli firma obiecuje, że w ciągu 12 godzin nauczy nas przemawiania, to znaczy, że nie nauczy nas niczego.

- Aby wyćwiczyć właściwą wymowę, potrzeba od trzech miesięcy do roku - twierdzi trener i logopeda medialny Joanna Luboń. - Mowa jest procesem zautomatyzowanym i żeby coś poprawić, trzeba wpisać w poświadomość nowe zachowania : wielokrotnie powtarzać i trenować od 15 do 30 minut dziennie, jeśli wada jest usuwalna.

Po drugie, powinniśmy zwrócić uwagę na zakres szkolenia. Nie oczekujmy cudu po kilku różnych zajęciach w ciągu dnia. Pozwala to zaledwie rozpoznać, a nie rozwiązać problem.

Po trzecie, nawet najlepszy program szkolenia nie obroni się, gdy nie będzie za nim stała doświadczona kadra trenerów. Warto więc zapytać o wykładowców i sprawdzić ich pozycję na rynku.

Po czwarte, solidna szkoła lub agencja PR powinna przedstawić na życzenie potencjalnego klienta referencje osób lub firm, które już brały udział w jej szkoleniach.


Szkolenia są skrojone na miarę potrzeb klienta

Przedstawiamy wybrane szkoły, które w swoich programach uwzględniają naukę z zakresu sztuki przemawiania. (Zestawienie pomija typowe kursy wystąpień przed kamerą).

Szkoła Macieja Orłosia
Studio BMJ Studio BMJ (www.studio-bmj.pl) oferuje kilka szkoleń zapoznających z tajnikami sztuki mówienia. Na przykład " Szkolenie autoprezentacyjne, czyli budowanie i wykorzystywanie wizerunku w kontaktach biznesowych" przygotowuje do występowania publicznego.

Przykładowe ceny kursów: za dwudniowe szkolenie dla 6-8 osób w ośrodku koło Warszawy - 3 tys. złotych za osobę; szkolenia medialne (jeden dzień w studiu TV w Warszawie) dla 8-10 osób - ok. 20 tys. złotych plus VAT. Każdy uczestnik otrzymuje materiały z zajęć: CD-ROM lub kasetę wideo ze swoim wystąpieniem i diagnozę indywidualną, czyli ocenę jego możliwości autoprezentacji na forum publicznym, opinię logopedy oraz sugestie działań służących dalszemu samodoskonaleniu.

- Uczestnicy uczą się patrzeć na siebie oczami innych ludzi. Oceniają wrażenie, jakie wywierają na nich - mówi Bogdan Szcześniak, aktor, reżyser i współwłaściciel Studia BMJ. - Uczymy konstrukcji wystąpienia, sposobów radzenia sobie z tremą, aktywowania widowni. Pomagamy klientowi ocenić i wybrać najlepszy styl, optymalnie łączący jego osobowość z rolą, w jakiej występuje.


Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "Logos"
w Kretominie k. Koszalina (http://logos.pomorze.pl) proponuje m.in. kurs "Jak być przekonującym mów". Władysław Pitak, logopeda medialny i szef Logosu, mówi, że rozwijanie umiejętności skutecznej autoprezentacji i prowadzenia rozmów oraz dyskusji to nie moda, ale konieczność. Przez 16 godzin w ciągu dwóch dni uczestnicy poznają własne metody radzenia sobie z presją, ćwiczą wystąpienia publiczne, w tym środki werbalne i mowę ciała. Szkolenie kosztuje 690 zł, składa się z wykładów, testów, psychodramy, pracy z mikrofonem i kamerą. (podkreśl.-LOGOS)

Sukces zapewnia dobra kadra i wysiłek ćwiczącego

Z bogatej listy otwartych kursów w Centrum Szkolenia Polskiego Radia w Warszawie (www.radio.com.pl/cspr) na uwagę zasługuje "Sztuka wystąpień publicznych". Specjaliśći z centrum obiecują, że spróbują nauczyć, jak mówić ciekawie. W ramach zajęć są m.in. kursy: retoryki praktycznej, umiejętności negocjowania i komunikowania się, wykorzystywania zasad interpretacji i pozbywania się tremy. Na dwudniowe szkolenie (14 godzin) trzeba wyłożyć 950 złotych.

Inną propzycją jest "Kultura języka polskiego", składająca się z wykładów i ćwiczeń wymowy ( zasady prawidłowego akcentowania i wymowy polskiej, prace nad artykulacją) oraz poprawnej polszczyzny. Szkolenie trwa dwa dni po 6 godzin i kosztuje 500 złotych.

Dobrą opinię mają też zajęcia prowadzone przez szkoły: Alert Media Communications Alert Media Communications (www.alertrmedia.pl), On Board (www.onboard.pl), Joker PR Kompania Komunikacyjna (www.jokerpr.pl) oraz trenerkę Laurę Klos Sokol (lsokol@it.com.pl).

Jeśli ktoś chce poznać tajniki udanych wystąpień na indywidualnych lekcjach, zostanie mu stworzona taka możliwość. Jednodniowe korepetycje u wybranego specjalisty, często o znanym nazwisku, to w Warszawie wydatek 2-5 tys. złotych. Oczywiście taka lekcja to zaledwie wstęp do sztuki pięknego mówienia.

Hanna Bałon: Szkoły mówców, w: Profit nr 4/2003 kwiecień, s.113.

Pobrano dnia 20.04.2003.